Vycházející hvězdy startupu
Rozhovor
11.5.2023
10 minut

Toys And Stories

K projektu ToysAndStories.cz se Daniel Musil dostal trochu oklikou. Zprvu na něm pracoval jako dodavatel. Nápad se mu ale tak zalíbil, že se za nějaký čas stal spolumajitelem. Otec 3 dětí vycítil potenciál a i díky výhře v Validation Contestu už ví, že udělal správně. Online půjčovna ToysAndStories.cz rozvíjí děti a šetří čas, peněženku i planetu.

Kdy jste dostal nápad na projekt?

Nápad na projekt ToysAndStories.cz měla původní zakladatelka projektu Martina Rosová začátkem roku 2021. První základní web na otestování služby a první zákazníky získala sama. V listopadu 2021 oslovila naši agenturu AITOM Digital s tím, že by chtěla pomoct s marketingem a novým webem.

Jak dlouho trvalo, než jste na projektu začal reálně pracovat, a kdy jste ho vypustil do světa?

Od první chvíle se mi projekt zalíbil. Sám jsem otcem 3 malých dětí, takže jsem okamžitě pochopil potenciál projektu a jaké problémy rodičům řeší. S paní Rosovou jsme se domluvili na tom, že projekt postavíme celý znovu a profesionálně. Nejprve jsme začali tzv. Vstupní studií projektu, kdy jsme řešili několik klíčových věcí:

  • Hloubkové rozhovory se zákazníky, abychom zjistili jejich pohled na službu, proč ji vyzkoušeli, co se jim líbí, co jim vadí, atd.
  • Uživatelské testování současného webu s 6ti maminkami z cílové skupiny - prošli jsme celý nákupní proces, ukazovali jsme jim různé formy reklamy, sdělení, typy ceníků, atd. Díky tomuto jsme službu kompletně předělali a zjednodušili. 
  • Analýza klíčových slov a návrh online marketingové strategie a byznys model, abychom viděli v číslech, jestli a jaký má projekt potenciál.
  • Návrh nového webu/platformy

Celá tato příprava trvala 2 měsíce. Následně jsme si vše odsouhlasili, ale vzhledem k tomu, že náklady na realizaci platformy, na marketing a dokoupení hraček byly docela vysoké, domluvili jsme se s původní majitelkou, že do projektu vstoupíme majetkově. Od té doby na projektu pracujeme jako na vlastním. Vývoj webu/platformy zabral 3 měsíce a poté byl v říjnu 2022 spuštěn.

Jaké byly začátky podnikání?

Začátek počítám od té doby, co jsme spustili novou platformu a službu začali propagovat, tedy říjen 2022. Musím říct, že jsme měli ze všech stran skvělou zpětnou vazbu, zákazníci se k nám ale nehrnuli v takovém počtu, jak jsme mysleli. Nastoupil tedy další proces validace a postupně jsme ladili texty, přidanou hodnotu služby, dodatečné funkce na platformě, atd. Nicméně tento proces nás baví a vidíme, že se posouváme správným směrem, takže z toho máme dobrý pocit.

V čem vám pomohl StartupBox?

StartupBox mi doporučil kamarád, resp. soutěž Validation Contest. Vzhledem k tomu, že jsme tuto soutěž vyhráli, tak nám to pomohlo s tím se ukázat startupové scéně. Dále nám to otevřelo dveře k novým kontaktům a zajímavým příležitostem. A to pro nejen pro Toys And Stories, ale i pro naši digitální agenturu AITOM.

Jaké informace pro vás byly pro rozjezd nejdůležitější a jak jste se k nim dostal?

Rozhovory se zákazníky a potenciálními zákazníky. Hloubkové rozhovory řeším pro naše  agenturní klienty posledních 8 let a stále si myslím, že tam jsou schované všechny odpovědi pro úspěch projektu. Dále nás samozřejmě v rozhodnutí podpořila data, která jsme schopni zjistit o trhu, konkurenci, inspiraci v zahraničí, atd. Na to využíváme naše nástroje a zdroje v agentuře.

Využil jste někdy nějakou službu či nástroj z platformy Grow with Google?

Já osobně ne. Kolegové v agentuře historicky ano.

Co bylo nejtěžší a co byste udělal zpětně jinak?

Nejtěžší nevím. Je to tím, že jsme si tímto procesem už prošli několikrát, proto jsme věděli, do čeho jdeme. Napadá mě, že nejtěžší je uhlídat si, kolik času do projektu investuji. Člověk velmi rychle může spadnout do toho, že tomu dává veškerý volný čas, navíc, když ho to baví :)

Co bych udělal jinak? Myslím, že bychom ještě před spuštěním projektu zkusili najít a domluvit spolupráci s více ambassadory/influencery, kterým přijde nápad zajímavý a chtěli by jej podpořit. Zároveň bychom se pokusili více využít vánoční sezónu a dárkové poukazy.

Co jste si myslel, a nakonec to bylo úplně jinak?

Myslel jsem si, že hlavní přidaná hodnota projektu je ekologie a konec hromadění hraček, což je pouze částečná pravda. Pro prvorodičky, které mají první dítě a smýšlejí ekologicky, si proto službu opravdu pořídí. Nicméně lidi, kteří mají starší děti a mají tak doma svoje hračky, nám říkali, že nápad online půjčovny je skvělý, ale zákazníci se z nich nestávali. Když jsme se jich ptali proč, řekli nám, že už doma hračky mají a že to není pro ně. Nakonec jsme zjistili, že to, za co by byli ochotni platit je rozvoj jejich dětí a tipy na aktivity. Proto jsme službu lehce poupravili, vypíchli tento benefit a navázali spolupráci s paní Irenou Kubantovou, která nám toto zajišťuje.

Co byste doporučil budoucím startupistům?

Udělat si na začátku základní přípravu (nepouštět se do projektu po hlavě). 

  • Validace nápadu s cílovou skupinou, stačí 10 hovorů a uvidíte, jestli se vám problémy skupiny opakují a jestli má řešení šanci na úspěch. 
  • Udělat si základní rešerši na trhu - velikost trhu, konkurence, počty hledání. 
  • Základní byznys plán / strategie - vč. nákladů a potenciálních výnosů.

Pokud vše bude sedět, pak se pustit co nejrychleji do MVP (Minimal Value Product) a ten postupně ladit s cílovou skupinou. Nevyvíjet něco 2 roky a pak zjistit, že to zákazník nechce/nechápe.

Vývoj startupu v čase

rok 2021

Prvotní nápad, základní web a první zákazníci.

listopad 2021

Původní zakladatelka projektu oslovila Danielovu digitální agenturu AITOM na pomoc s projektem.

leden 2022

Hotová Vstupní studie projektu (hovory se zákazníky, návrh byznys plánu, marketingové strategie, „předělání“ služby).

červen & říjen 2022

Investice do projektu a nákup podílu. S majitelkou se z nich stali spolumajitelé. 

Spuštěna nová platforma ToysAndStories.cz a start propagace. Dále stěhování do nových skladů.

listopad & prosinec 2022

Podpora od prvních firem (DM Drogerie, SODEXO, atd.) a uživatelské recenze na webech, které se zaměřují na maminky (maminka.cz, emimino.cz, modrykonik.cz).

Překonána hranice 100 zákazníků (maminek) a účast v podcastech. Vyšel také článek na webu Novinky.cz.

leden & únor 2023

První firemní zákazníci (firemní benefit) – Česká televize, Mattoni.

Výhra v soutěži StartupBox Validation Contest.

Nevíš, jak postupovat? Náš online MENTOR ti pomůže krok po kroku byznys nastartovat!