StartupBox Validation Challenge je primárně zaměřený na validace – ověření podnikatelského nápadu. S jedním takovým se do minulého ročníku 2022 přihlásila také Jana Kuklová a zaslouženě ho vyhrála! Její projekt Kikiriki Games vyvíjí mobilní hry nejenom pro nevidomé. Přečtěte si, jaká byla její cesta do Validation Challenge, v čem jí účast pomohla a co plánuje se svým projektem dál.
Kdy jste dostala nápad na projekt Kikiriki Games?
S manželem jsme už několik let občas mluvili o tom, že bychom rádi vytvořili mobilní hru, která by byla přístupná i pro lidi se zrakovým handicapem. Sama jsem totiž nevidomá a vždycky mě trápilo, že na trhu není dostatek blind friendly mobilních her. Konkrétní nápad na to, jak by taková přístupná mobilní hra mohla vypadat, jsme dostali v létě 2021 na dovolené a tehdy jsme se také rozhodli, že se do vývoje přístupných her chceme skutečně vrhnout.
Jak dlouho trvalo, než jste na projektu začala reálně pracovat, a kdy jste ho vypustila do světa?
Na hře To the Dragon Cave jsme začali pracovat v září 2021 a 15. května 2022 jsme hru vydali pro iPhony a telefony s Androidem. Nejdříve byla hra v češtině a angličtině. V srpnu 2022 jsme vydali německý překlad a nyní připravujeme polskou verzi hry.
Jaké byly začátky podnikání a v jaké fázi je momentálně váš projekt?
Když jsme pracovali na hře To the Dragon Cave, museli jsme se toho zároveň naučit spoustu o samotném podnikání, protože to pro nás byla naprosto nová zkušenost. Hodně nám v tom pomohla naše účast v Laboratoři Nadace Vodafone, kam jsme se dostali na podzim 2021 a která trvala až do června 2022. Nyní máme za sebou vydání naší první hry To the Dragon Cave, na které jsme se naučili spoustu užitečných věcí a získali mnoho zkušeností. Ty teď uplatňujeme při vývoji naší další hry The Brave Brain, kterou vydáme v první polovině roku 2023.
Účastnila jste se Validation Challenge StartupBoxu, v čem vám to pomohlo?
Validation Challenge mě naučila, že si člověk pořád musí ověřovat svůj nápad mezi potencionálními zákazníky a že si člověk o svém nápadu nesmí myslet, že je skvělý jenom proto, že ho vymyslel a že se líbí jemu samotnému.
Jaké informace pro vás byly pro rozjezd nejdůležitější a jak jste se k nim dostala?
Hodně důležité pro mě byly informace ohledně toho, jak vytvářet byznys plán. V tom nám pomohl jak mentoring v rámci programu Laboratoř Nadace Vodafone, tak také konzultace, které začínajícím podnikatelům nabízí Jihomoravské inovační centrum.
Využila jste někdy nějakou službu či nástroj z platformy Grow with Google?
Ano, díky Laboratoři Nadace Vodafone jsem absolvovala workshopu Design Thinking a teď od října se účastním Google for Startups Academy.
Co bylo nejtěžší a co byste udělala zpětně jinak?
Během vývoje hry To the Dragon Cave nás mile překvapilo, že šlo téměř vše podle plánů a když jsme si stanovili nějaký termín, tak se nám ho podařilo dodržet. Jediné, co bylo náročnější, byla lokalizace hry do cizích jazyků. Hledání rodilých mluvčích, nahrávání a střih dabingů zabere mnohem víc času, než jsme původně plánovali a také proto jazykové mutace vydáváme postupně.
Co jste si myslela, a nakonec to bylo úplně jinak?
Naším cílem v Kikiriki Games je přispívat k inkluzi zrakově handicapovaných do většinové společnosti. Usilujeme proto o to, aby naše hry nehráli jenom zrakově handicapovaní hráči, ale aby naše hry dokázali oslovit i vidomé uživatele. Hra To the Dragon Cave je audio hra, kde se hráč musí spoléhat výhradně na svůj sluch. Pro nevidomé hráče je to snadné a hra je mezi zrakově handicapovanými hodně populární.
Ukázalo se ale, že pro vidomého hráče je náročné hrát hru, ve které nic nevidí a musí jenom poslouchat. Proto jsme se v našem dalším projektu rozhodli opustit koncept audioher a naopak se víc zaměřujeme na inkluzivní design a snažíme se o to, aby hra The Brave Brain byla přístupná pro všechny hráče bez rozdílu, zda na hru vidí nebo ne. The Brave Brain proto bude vytvořená tak, aby byla čitelná pro nevidomé a vidomý hráč zároveň nepozná, že jde o takto speciální hru.
Co byste doporučila budoucím startupistům?
Nebát se měnit své názory a záměry na základě toho, jak se daný projekt vyvíjí a co na něj říkají potencionální zákazníci.
Spolu s manželem vymysleli koncept audio hry To the Dragon Cave a začali vážně uvažovat o tom, že se pustí do vývoje přístupných mobilních her.
Měli prototyp hry To the Dragon Cave, přihlásili se do Laboratoře Nadace Vodafone a zakládáme s.r.o.
Vyšla audio mobilní hra To the Dragon Cave.
Začali pracovat na nové blind friendly mobilní hře The Brave Brain.