Vycházející hvězdy startupu
Rozhovor
12.10.2022
7 minut

Kikiriki Games

StartupBox Validation Challenge je primárně zaměřený na validace – ověření podnikatelského nápadu. S jedním takovým se do minulého ročníku 2022 přihlásila také Jana Kuklová a zaslouženě ho vyhrála! Její projekt Kikiriki Games vyvíjí mobilní hry nejenom pro nevidomé. Přečtěte si, jaká byla její cesta do Validation Challenge, v čem jí účast pomohla a co plánuje se svým projektem dál.

Kdy jste dostala nápad na projekt Kikiriki Games?
S manželem jsme už několik let občas mluvili o tom, že bychom rádi vytvořili mobilní hru, která by byla přístupná i pro lidi se zrakovým handicapem. Sama jsem totiž nevidomá a vždycky mě trápilo, že na trhu není dostatek blind friendly mobilních her. Konkrétní nápad na to, jak by taková přístupná mobilní hra mohla vypadat, jsme dostali v létě 2021 na dovolené a tehdy jsme se také rozhodli, že se do vývoje přístupných her chceme skutečně vrhnout.

Jak dlouho trvalo, než jste na projektu začala reálně pracovat, a kdy jste ho vypustila do světa?
Na hře To the Dragon Cave jsme začali pracovat v září 2021 a 15. května 2022 jsme hru vydali pro iPhony a telefony s Androidem. Nejdříve byla hra v češtině a angličtině. V srpnu 2022 jsme vydali německý překlad a nyní připravujeme polskou verzi hry.

Jaké byly začátky podnikání a v jaké fázi je momentálně váš projekt?
Když jsme pracovali na hře To the Dragon Cave, museli jsme se toho zároveň naučit spoustu o samotném podnikání, protože to pro nás byla naprosto nová zkušenost. Hodně nám v tom pomohla naše účast v Laboratoři Nadace Vodafone, kam jsme se dostali na podzim 2021 a která trvala až do června 2022. Nyní máme za sebou vydání naší první hry To the Dragon Cave, na které jsme se naučili spoustu užitečných věcí a získali mnoho zkušeností. Ty teď uplatňujeme při vývoji naší další hry The Brave Brain, kterou vydáme v první polovině roku 2023.

Účastnila jste se Validation Challenge StartupBoxu, v čem vám to pomohlo?
Validation Challenge mě naučila, že si člověk pořád musí ověřovat svůj nápad mezi potencionálními zákazníky a že si člověk o svém nápadu nesmí myslet, že je skvělý jenom proto, že ho vymyslel a že se líbí jemu samotnému.

Jaké informace pro vás byly pro rozjezd nejdůležitější a jak jste se k nim dostala?
Hodně důležité pro mě byly informace ohledně toho, jak vytvářet byznys plán. V tom nám pomohl jak mentoring v rámci programu Laboratoř Nadace Vodafone, tak také konzultace, které začínajícím podnikatelům nabízí Jihomoravské inovační centrum.

Využila jste někdy nějakou službu či nástroj z platformy Grow with Google?
Ano, díky Laboratoři Nadace Vodafone jsem absolvovala workshopu Design Thinking a teď od října se účastním Google for Startups Academy.

Co bylo nejtěžší a co byste udělala zpětně jinak?
Během vývoje hry To the Dragon Cave nás mile překvapilo, že šlo téměř vše podle plánů a když jsme si stanovili nějaký termín, tak se nám ho podařilo dodržet. Jediné, co bylo náročnější, byla lokalizace hry do cizích jazyků. Hledání rodilých mluvčích, nahrávání a střih dabingů zabere mnohem víc času, než jsme původně plánovali a také proto jazykové mutace vydáváme postupně.

Co jste si myslela, a nakonec to bylo úplně jinak?
Naším cílem v Kikiriki Games je přispívat k inkluzi zrakově handicapovaných do většinové společnosti. Usilujeme proto o to, aby naše hry nehráli jenom zrakově handicapovaní hráči, ale aby naše hry dokázali oslovit i vidomé uživatele. Hra To the Dragon Cave je audio hra, kde se hráč musí spoléhat výhradně na svůj sluch. Pro nevidomé hráče je to snadné a hra je mezi zrakově handicapovanými hodně populární.

Ukázalo se ale, že pro vidomého hráče je náročné hrát hru, ve které nic nevidí a musí jenom poslouchat. Proto jsme se v našem dalším projektu rozhodli opustit koncept audioher a naopak se víc zaměřujeme na inkluzivní design a snažíme se o to, aby hra The Brave Brain byla přístupná pro všechny hráče bez rozdílu, zda na hru vidí nebo ne. The Brave Brain proto bude vytvořená tak, aby byla čitelná pro nevidomé a vidomý hráč zároveň nepozná, že jde o takto speciální hru.

Co byste doporučila budoucím startupistům?
Nebát se měnit své názory a záměry na základě toho, jak se daný projekt vyvíjí a co na něj říkají potencionální zákazníci.

Vývoj startupu v čase

srpen 2021

Spolu s manželem vymysleli koncept audio hry To the Dragon Cave a začali vážně uvažovat o tom, že se pustí do vývoje přístupných mobilních her.

říjen 2021

Měli prototyp hry To the Dragon Cave, přihlásili se do Laboratoře Nadace Vodafone a zakládáme s.r.o.

15. května 2022

Vyšla audio mobilní hra To the Dragon Cave.

září 2022

Začali pracovat na nové blind friendly mobilní hře The Brave Brain.

Nevíš, jak postupovat? Náš online MENTOR ti pomůže krok po kroku byznys nastartovat!