Vycházející hvězdy startupu
Rozhovor
30.1.2023
10 minut

Vary Grow

Jít do toho a vydržet. To radí budoucím startupistům David Matoušek, který se svým projektem VaryGrow vyhrál StartupBox Validation Contest #1122! I přesto, že jeho cesta za úspěšným podnikáním, nebyla vždy jednoduchá, věří, že akvaponické farmaření čeká velký vzestup. A díky prvním zákazníkům má k vysněnému cíli skvěle našlápnuto. Přečtěte si, jak jsme mu pomohli právě my!

Kdy jste dostal nápad na projekt VaryGrow?

O nějakém okamžiku osvícení se nedá mluvit. K současné podobě konceptu VaryGrow jsem dospěl postupně v průběhu několika let. Ovlivnily mě osobní zkušenosti a směr vývoje současného světa. Hodně lidí už naštěstí chápe, že hospodaření zaměřené pouze na zisk, bez ohledu na kvalitu potravin a životní prostředí, není udržitelné. Certifikované akvaponické farmy a navazující drive thru bistra VaryGrow garantují zákazníkům ověřený původ nabízených produktů. Vše musí dávat smysl ekonomicky i ekologicky, přičemž franšízový obchodní model umožňuje škálování pro globální trh.

Jak dlouho trvalo, než jste na projektu začal reálně pracovat, a kdy jste ho vypustil do světa?

Několik let se věnuji chovu okrasných ryb jako živnostník. První připojení hydroponického potrubí k rybochovné nádrži jsem provedl na jaře roku 2022. Prototyp pro indoor i outdoor testování jsem si postavil ve stodole a na přilehlé zahradě. Tím jsem se vydal na cestu vylepšování akvaponického systému, které pokračuje ve zrychlujícím tempu. Aktuálně například vyvíjim a testuji vlastní inovativní prototyp kompostovatelného akvaponického pěstebního košíčku pro 3D tisk.

Poprvé jsem projekt veřejně prezentoval na 1. ročníku Karlovarského Byznys Mixeru. Vzdělávací a osvětovou činnost kontinuálně rozvíjím v programech zaměřených na praktické celoživotní vzdělávání v podnikatelském i neziskovém sektoru.

Jaké byly začátky podnikání?

Začínal jsem provozovnou rychlého občerstvení ve volném čase při vysoké škole. Soustavněji podnikat jsem začal v roce 2007 souběžně se zaměstnáním ve výrobní společnosti v potravinářském sektoru. To mi pomohlo pochopit, že mojí cestou je vlastní podnikání. Hlavním důvodem byla nízká motivace, která vycházela z fixní mzdy bez variabilní složky vztažené k výborným výsledkům společnosti. Dle mého názoru by měl každý zaměstnanec jasně cítit svůj podíl na úspěchu firmy. Osobně jsem si takový přístup potvrdil v průběhu dvouleté stáže v USA. Majitel nejrychleji rostoucího komerčního skleníku nás tam každoročně seznámil s výsledky hospodaření a 4 % zisku rozdělil mezi všechny zaměstnance, kteří ve společnosti pracovali déle než 12 měsíců. Všechno je o lidech.

V čem vám pomohl StartupBox?

Kompletně jsem přepracoval podobu mého ideálního zákazníka. Následně jsem v průběhu StartupBox Validation Challenge zúžil cílovou skupinu. Díky tomu jsem také získal prvního zákazníka, pro kterého právě dokončuji dodání MVP akvaponické farmy. Čekají mě další zakázky, které však budu moci uspokojit až po rozšíření kapacit. StartupBox mi také umožnil oslovit investory ve finální prezentaci, což mi nadále pomáhá rozvíjet síť relevantních kontaktů. Zůstal mi také přístup do platformy StartupBox a mohu proto nadále využívat všech dostupných nástrojů a služeb.

Jaké informace pro vás byly pro rozjezd nejdůležitější a jak jste se k nim dostal?

Akvaponické farmaření zažije v dohledné době ohromný vzestup a v průběhu několika let bude dle mého názoru jednou z dominujících oblastí při řešení potravinové bezpečnosti a regionální soběstačnosti. Úspora vody a hnojiv až o 95 % ve srovnání s konvenčním zemědělstvím, celoroční produkce nezávislá na klimatu, vyloučení chemických hnojiv a pesticidů, živočišná i rostlinná výroba v jednom systému a další parametry činí z této inovativní agrotechnologie kandidáta na řešení mnoha problémů.

Využil jste někdy nějakou službu či nástroj z platformy Grow with Google?

Zatím ne. Ale když to zmiňujete, zvědavost mi velí prověřit možný přínos pro další růst projektu VaryGrow.

Co bylo nejtěžší a co byste udělal zpětně jinak?

Asi není možné se úplně vyhnout nezdarům a slepým uličkám. Nejtěžší pro mě bylo vystoupit z komfortní zóny online světa a nebát se využít možností, které dává současný český startupový ekosystém. Je nutné vylézt z ulity a přijít osobně s kůží na trh. Mnohem dříve bych také začal hledat lidi v komunitách, kteří se snaží pomáhat validaci nových projektů a racionálně podpořit vznikající startupy. Také zpětně vím, že jsem se měl postavit na vlastní nohy a odejít ze zaměstnání dříve.

Co jste si myslel, a nakonec to bylo úplně jinak?

Všichni stále řeší, jak zachránit planetu. Nakonec každý jde a koupí si to nejlevnější. Na počátku jsem uvažoval o cílení na B2C sektor, ale po průzkumu projektů na dodávky domácích akvaponických farem jsem došel k přesvědčení, že tudy cesta nevede. Analyzoval jsem několik projektů, které vybraly nemalé prostředky na crowdfundingových platformách a přesto se neprosadily. Na mém prototypu jsem pochopil, že vhodnější je cílit na B2B sektor výrobních firem, které mají k dispozici personální a kapacitní zázemí pro udržení kontinuity provozu.

Co byste doporučil budoucím startupistům?

Vydržet. Podnikání je maraton. Počáteční nadšení nabíjí, ale všechno chce svůj čas, než se začne vložené úsilí vracet. Nejtěžší je najít reálný problém, který náš vymazlený produkt pro zákazníka vyřeší. Zkoušet prodat co nejdříve je to nejdůležitější, ladit produkt je pak dobré až na základě zpětné vazby.

Vývoj startupu v čase

Listopad 2021

Oslovení karlovarského inovačního centra s projektem na dodávky aquaponických farem a dále účast v jejich inkubačním programu.

Duben 2022

Připojení hydroponického systému k rybochovné části, jehož rozvoji se David věnoval v předchozích letech.

Červen 2022

Davis pořádá první akvaponický workshop. Dále prezentuje projekt na prvním karlovarském byznys mixeru a staví MVP farmy a testovací provoz.

Říjen 2022

Další osvětové přednášky na školách, kulturních akcích a veletrzích v karlovarském regionu.

Listopad 2022

V průběhu účasti na podzimní StartupBox Validation Challenge získal prvního zákazníka, vstoupil do karlovarské Hospodářské komory a Point One na České zemědělské univerzitě. A dále rozvíjí vzdělávacích programů v rámci programu VaryGrow Edubox

Nevíš, jak postupovat? Náš online MENTOR ti pomůže krok po kroku byznys nastartovat!