Vycházející hvězdy startupu
Rozhovor
21.5.2025
15 minut

DataBrush

Z nápadu v přeplněném skladu k nástroji, který firmám šetří čas i peníze. Startup DataBrush Davida Syrového a Jána Briše, vítěz Validation Contestu 2025, vznikl při řešení konkrétního problému klienta a rychle ukázal, že trh zoufale potřebuje efektivní způsob plánování velkoobchodních předobjednávek. První prototyp v podobě přerostlého Excelu by dnes asi nikdo nepoznal, ale přidaná hodnota přesvědčila i skeptiky. Jak se z improvizace stává udržitelný byznys, co zakladatelé nečekali a co by doporučili dalším startupistům?

Kdy jste dostali nápad na projekt?

Zhruba před rokem (někdy kolem března 2024). Při práci na optimalizaci procesů pro jednoho tehdejšího klienta jsme narazili na problém s plánováním velkoobchodních předobjednávek na další rok. Ta činnost jim zabrala neuvěřitelné množství času, kapacit a výsledek stál za houby. Firma měla přeplněný sklad a přesto neměla prakticky za co nakupovat zboží. 

Jak dlouho trvalo, než jste na projektu začali reálně pracovat, a kdy jste ho vypustili do světa?

Začali jsme na tom pracovat prakticky hned. Během měsíce jsme vytvořili prototyp, který byl tedy dost šílený. Šlo o asi 50MB Excel s hromadou vzorců. Ten jsme vzali a začali kontaktovat první firmy, jestli by s námi nechtěly navázat spolupráci. Podařilo se ulovit první vlaštovky a s těmi jsme potom ladili výstupy.

Jaké byly začátky podnikání? 

Pořád ještě jsme prakticky na začátku. Nicméně ten úplný start byl směsicí pocitů - nadšení, že konečně máme téma, na které trh slyší. A zároveň hrozná panika z toho, že to řešení “prostě vypadá blbě”. Neustále nahoru a dolů - nadšení z každého malého úspěchu či posunu a zároveň panika z nějakého fuckupu. 

V čem vám pomohla výhra ve StartupBox Validation Contestu?

To se ještě uvidí :) Ale určitě nám to dalo minimálně dvě věci. Jednak určité ujištění, že to děláme dobře a taky trochu toho zviditelnění. Propagace a prezentace je v téhle fázi hrozně důležitá.

Jaké informace pro vás byly pro rozjezd nejdůležitější a jak jste se k nim dostali?

Asi nejdůležitějším bodem bylo, že na naše téma - optimalizace nákupu a skladových zásob - trh slyší. My jsme těch témat nastřádali několik a řešili jsme, které z nich dává největší smysl. Vyřešili jsme to tak, že jsme založili několik paralelních Google Ads kampaní a sledovali, která má největší response rate. Tím jsme získali směr. A pak už jsme ověřovali napřímo - oslovováním firem. 

Využili jste někdy nějakou službu či nástroj z platformy Grow with Google?

Ne.

Co bylo nejtěžší a co byste udělali zpětně jinak?

Asi nejtěžší bylo a je - stále věřit. Soustředit se na vytyčený směr, nezlomit se i přes občasné neúspěchy, poučit se a pokračovat dál. Zpětně bych se asi vyhnul vedlejším projektům, na kterých jsme z finančních důvodů příležitostně pracovali. Hrozně moc to zbrzdí a připraví o momentum.

Co jste si mysleli, a nakonec to bylo úplně jinak?

Původně jsme si mysleli, že se nám budou firmy za ten prototypový Excel hrozně smát, nebo se s námi nebude vůbec nikdo bavit. A překvapení bylo, že naprostá většina firem s tím bylo ok - podstatná byla přidaná hodnota. 

Co byste doporučili budoucím startupistům?

Opravdu si udělat dobrou analýzu tématu, jestli po něm bude poptávka. A pak udržet vysokou míru proaktivní komunikace. Neustálý sběr zpětné vazby je hrozně důležitý pro posun kupředu.

Vývoj startupu v čase

03-04/2024

Myšlenka na DataBrush Forto a tvorba prototypu.

05/2024

První klienti, feedback.

07/2024

Tvorba MVP, v.1.

11/2024

MVP, v.2.

02/2025

Škálování.

04/2025

Výhra StartupBox Validation Contest 2025.

Nevíš, jak postupovat? Náš online MENTOR ti pomůže krok po kroku byznys nastartovat!