Z nápadu v přeplněném skladu k nástroji, který firmám šetří čas i peníze. Startup DataBrush Davida Syrového a Jána Briše, vítěz Validation Contestu 2025, vznikl při řešení konkrétního problému klienta a rychle ukázal, že trh zoufale potřebuje efektivní způsob plánování velkoobchodních předobjednávek. První prototyp v podobě přerostlého Excelu by dnes asi nikdo nepoznal, ale přidaná hodnota přesvědčila i skeptiky. Jak se z improvizace stává udržitelný byznys, co zakladatelé nečekali a co by doporučili dalším startupistům?
Zhruba před rokem (někdy kolem března 2024). Při práci na optimalizaci procesů pro jednoho tehdejšího klienta jsme narazili na problém s plánováním velkoobchodních předobjednávek na další rok. Ta činnost jim zabrala neuvěřitelné množství času, kapacit a výsledek stál za houby. Firma měla přeplněný sklad a přesto neměla prakticky za co nakupovat zboží.
Začali jsme na tom pracovat prakticky hned. Během měsíce jsme vytvořili prototyp, který byl tedy dost šílený. Šlo o asi 50MB Excel s hromadou vzorců. Ten jsme vzali a začali kontaktovat první firmy, jestli by s námi nechtěly navázat spolupráci. Podařilo se ulovit první vlaštovky a s těmi jsme potom ladili výstupy.
Pořád ještě jsme prakticky na začátku. Nicméně ten úplný start byl směsicí pocitů - nadšení, že konečně máme téma, na které trh slyší. A zároveň hrozná panika z toho, že to řešení “prostě vypadá blbě”. Neustále nahoru a dolů - nadšení z každého malého úspěchu či posunu a zároveň panika z nějakého fuckupu.
To se ještě uvidí :) Ale určitě nám to dalo minimálně dvě věci. Jednak určité ujištění, že to děláme dobře a taky trochu toho zviditelnění. Propagace a prezentace je v téhle fázi hrozně důležitá.
Asi nejdůležitějším bodem bylo, že na naše téma - optimalizace nákupu a skladových zásob - trh slyší. My jsme těch témat nastřádali několik a řešili jsme, které z nich dává největší smysl. Vyřešili jsme to tak, že jsme založili několik paralelních Google Ads kampaní a sledovali, která má největší response rate. Tím jsme získali směr. A pak už jsme ověřovali napřímo - oslovováním firem.
Ne.
Asi nejtěžší bylo a je - stále věřit. Soustředit se na vytyčený směr, nezlomit se i přes občasné neúspěchy, poučit se a pokračovat dál. Zpětně bych se asi vyhnul vedlejším projektům, na kterých jsme z finančních důvodů příležitostně pracovali. Hrozně moc to zbrzdí a připraví o momentum.
Původně jsme si mysleli, že se nám budou firmy za ten prototypový Excel hrozně smát, nebo se s námi nebude vůbec nikdo bavit. A překvapení bylo, že naprostá většina firem s tím bylo ok - podstatná byla přidaná hodnota.
Opravdu si udělat dobrou analýzu tématu, jestli po něm bude poptávka. A pak udržet vysokou míru proaktivní komunikace. Neustálý sběr zpětné vazby je hrozně důležitý pro posun kupředu.
Myšlenka na DataBrush Forto a tvorba prototypu.
První klienti, feedback.
Tvorba MVP, v.1.
MVP, v.2.
Škálování.
Výhra StartupBox Validation Contest 2025.